Paremiologia catalana – www.refranys.com

Refranys, dites, frases fetes, proverbis… Una mica de tot.

Quin és l’origen de la dita…?

Posted by vpamies a 20 Abril 2008

Sovint se’ns planteja el dubte de quin és l’origen d’aquella dita, d’aquell refrany, d’aquell proverbi. N’hi ha d’origen culte. N’hi ha que són importats d’altres llengües d’una manera més o menys volguda. N’hi ha que tenen un origen comú ben definit, ja sigui de la tradició clàssica grega o de la llatina.

Però no sempre és fàcil delimitar amb prou encert quin n’és l’origen clar. Això intentaré anar fent en aquest apartat. Sempre que pugui basaré les meves afirmacions en fonts contrastades, que deixaré ben concretades en l’apartat de bibliogragfia consultada. Quan això no sigui possible, intentaré que sigui la intuïció qui guiï el comentari que acompanya cada frase triada.

Podeu buscar la parèmia per ordre alfabètic o bé, quan així faci falta, amb l’opció de cercar dins la pàgina.


35 Respostes to “Quin és l’origen de la dita…?”

  1. Ferran said

    d’on ve la dita: “n’hi ha un futimer”: futimer

    • vpamies said

      Segons Pau Vidal, al llibre En perill d’extinció (Ed. Empúries), diu que ‘fotimer‘ (amb ‘o’ i no pas amb ‘u’) “prové de l’expressió ‘fot-n’hi més‘”. Vol dir que n’hi ha molt d’alguna cosa.

  2. Anna said

    Quin és l’origen de l’expressió “fer salat”?
    Segons el DCVB és una frase pròpia de Manresa (jo sóc d’un poblet del costat) i em fa gràcia… no sé si té res a veure amb el fet que a Cardona i a Sallent hi hagi les muntanyes de sal, em sonen campanes en aquest sentit…

    • vpamies said

      Hola, Anna.

      Doncs ara mateix no t’ho sabria pas dir. La relació aquesta amb Cardona, Si non è vera, è ben trobata.🙂

      Intentaré esbrinar què en diuen les meves fonts, si en diuen res, que no sempre hi ha sort.

    • vpamies said

      De moment no ho he trobat explicat en cap dels repertoris que uso regularment ni a la meva base de dades.

      Podria ser una explicació bastant linial de l’expressió: quan una menja surt salada ja no es pot fer marxa enrera.

      Com diu Amades a L’Escudella: «l’ús de la sal vol molta ciència i habilitat; el grau just i l’encert de la quantitat d’aquest mineral en el menjar és el que determina que surti encertat de gust més que cap altre dels components que formen el guisat».

    • Noemí said

      Hola Anna:
      Jo sempre havia sentit dir que l’expressió “fer salat” volia dir “fer tard”. No en sé l’origen…, però.

      • vpamies said

        Sí, Noemí el sentit de lexpressió és aquest. Però l’Anna ens demanava l’origen, i aquí ens hem encallat.

      • Paco Pi said

        Jo tenia entès que venia d’arribar tard a apagar el foc quan s’està fent un guisat (sabem que si es deixa coure massa un guisat, se n’evapora l’aigua, deixant el resultat excessivament salat).

  3. Pere Llop said

    Hola, m’he trobat amb aquest refrany q no sé molt bé què vol dir i si té equivalència en castellà.
    Diu: “Calendari venut, calendari begut”
    Gràcies!!

    • vpamies said

      No me’n dones gaire pistes. No el conec ni el tinc recollit i no l’hi trobo cap sentit clar. No em podries dir on l’has sentit o on l’has vist o si hi ha més context?

  4. Pere Llop said

    Hola Vpamies,
    doncs no t’ho creuràs, però hi és al llibre de text de 3r ESO de Valencià de l’editorial Bromera (Alzira, València).
    Ah, sóc profe d’això!.
    Potser caldria posar-se en contacte amb els autors del llibre…
    Gràcies de tota manera.

    • vpamies said

      Bé, com a mínim el tenim documentat i sabem per on podem estirar el fil.

      De vegades davant d’una parèmia curiosa o enigmàtica, que no hi trobes el trellat al primer moment, amb el temps i alguna informació sorpenent queda resolta.

      Miraré si puc fer indagacions. Però les teves concrecions ja em serveixen de molt.

  5. jois said

    Bones!
    a mi sempre m’han fet gràcia les expressions “ja n’hi ha prou d’aquest color” i “s’ha acabat el bròquil”. No sé si tenen algun significat, en saps alguna cosa?
    🙂 gràcies

    • vpamies said

      Jois, farem prospecció a veure si en trobo alguna cosa. Però trobar l’origen de frases fetes és potser de les coses més complicades de la paremiologia, i nosempre se’n treu el trellat.

    • Skil said

      Jo tinc entés que la de s’ha acabat el bròquil és perquè antigament hi havia una fonda al carrer Petrixol que es deia can bròquil i era molt famosa. Quan va tancar, tothom per els carrers deia: s’ha acabat el broquil! i d’aqui prové. No recordo on ho vaig llegir per aixó.

      • vpamies said

        Aquesta pot ser una possible explicació. Però no l’única. Sembla que el bròquil és la verdura més dura dels horts i la darrera que aguanta les temporades fredes.

        He trobat referència a l’explicació que donaves en un article que parla d’un llibre d’Ed. Empúries del 2005, Els perquès de Catalunya. Però fa tota l’olor de ser una explicació d’Amades en algun dels seus molts llibres sobre cultura popular i origen de dites i refranys.

  6. Sara Puig said

    Hola, a mi m’agradaria saber quin és l’origen dels significats d’aquestes dites. Què vol dir cadascuna, això ja ho ser, però m’agradaria saber el perquè!
    les dites són:
    – remenar les cireres (manar)
    – donar carbassa (deixat plantat)
    – fer el préssec (fer l’inútil)
    – pesar figues (endormiscar-se)
    – ser un figa flor (ser dèbil)

    • vpamies said

      Tanta coincidència en les peticions em sona a deures d’escola que hem de resoldre…🙂

      No sempre és fàcil saber què ha originat una frase feta o un refrany. Les que vaig trobant (a banda que siguin certes o no, que això ja és un altre tema) les vaig publicant al blog d'<a href="http://etimologies.blogspot.com"Etimologies paremiològiques.

      Altres, les podem deduir, com ser un figa flor, una flor que es molt delicada iq ue es desmunta d’una bufada, per exemple.

  7. Sara Puig said

    Hola, a mi m’agradaria saber quin és l’origen dels significats d’aquestes dites. Què vol dir cadascuna, això ja ho ser, però m’agradaria saber el perquè!
    les dites són:
    – remenar les cireres (manar)
    – donar carbassa (deixat plantat)
    – fer el préssec (fer l’inútil)
    – pesar figues (endormiscar-se)
    – ser un figa flor (ser dèbil)

  8. Pep Omedes said

    Hola, m’agradaria saber l’origen de les següents expressions:
    – Remanar les cireres.
    – Donar carbassa.
    – Fer el prèssec.
    – Pesar figues.
    – Ser un figaflor.

  9. mamá era catalana y decía: què sabràs tu de manar gats a beure ¿qué quiere decir? ¿es una frase hecha?
    Me pueden contestar en catalán, lo leo aunque me cueste escribirlo. Gracias.

    • vpamies said

      Molt maca la frase, Paquita!

      És sinònima d’altres expressions, com ara Què sap el gat de fer culleres, si mai ha estat cullerer?, que signifiquen ‘que difícilment pot fer bé una cosa aquell qui no ho té per ofici’.

      Moltes gràcies per l’aportació, Paquita

  10. marsanou said

    Jo voldria saber d’ón ve l’expressió “parlar castellà”. Quan un plat o una tassa sonen esquerdats.

  11. Teresa romero Garcia said

    Imagino que no arribar l’aigua al riu, potser voldir QUE NO ES TAN GREU, QUE PER TAN POCA COSA NO ES MATARAN…

    JO EL QUE HAVIA ESCOLTAT MOLTES VEGADES A CASA ERA; NO M’AGRADA LA MAR, I A MASSA CALDO PER A TAN POCA GALLINA….

    EN QUANT A QUE SI MAHOMA NO VA A LA MUNTANYA, LA MUNTANYA ANIRA A MAHOMA; SUPOSO QUE POTSER VOL DIR; QUE ALGÚ HAURÀ DE DONAR EL PRIMER PAS

    PER CERT JO TREBALLAVA AL, DOGC. DIARI OFICIAL I PUBLICACIONS DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA (ARA ESTIC JUBILADA FA 6 MESOS)

    • Paco Pi said

      Jo diria més aviat que “Si la muntanya no ve a Mahoma, Mahoma anirà a la muntanya” (que no al revés, com ho has escrit tu) és un al·legat al sentit comú i a seguir el camí més lògic i fàcil. Difícilment la muntanya es mourà per anar a l’encontre de Mahoma; el que toca és, doncs, que Mahoma vagi a trobar-la. I sí, també té el sentit que “algú ha de fer el primer pas”.

      Quant a “l’aigua al riu”, suposo que et refereixes a “la sang al riu”. La dita és “no arribarà la sang al riu”. I sí, té el significat que li atribueixes.

      • Paco Pi said

        O bé, que hi ha prou sentit de la contenció perquè les coses no vagin a més.

  12. Joan Serra said

    Quan una persona es passeja tranquil·lament, -relaxant-se, que es diria avui- acostumaven a dir: “Mi-te’l, aquest ja s’està guanyant el jubileu”. Algú sabria dir-me l’origen? Gràcies. j

  13. marçal said

    hola m’agraderia saber l’origen de la frase feta: fer el préssec

  14. marçal said

    hola soc el mateix d’avans m’agraderia saber l’origen de: figaflor, pesar les figues i remenar les cireres

    • vpamies said

      No sempre és fàcil saber què ha originat una expressió o frases feta. Sovint,les explicacions que ens ens arriben són enginyoses… però falses. Les que vaig trobant les explico al blog d’Etimologies paremiològiques. Haureu d’esperar que en trobi alguna font o que algun lector ens en doni notícia.

    • Paco Pi said

      La notícia que en tinc, de “remenar les cireres”, és que el “senyor” -el qui manava- era qui repartia les cireres entre els treballadors i comensals, un cop collides; per tant, era qui ficava la mà a la cistella per remenar-les i agafar-ne els grapats que considerava pertinents.

  15. Aniol lucas said

    l’origen és complicar de saber exactament , però, de fet, hi ha molts préssecs que tenen taques vermelles a la pell, com si tinguessin les galtes vermelles de vergonya després d’haver fet el ridícul o, mai millor dit, el préssec.

  16. Guillem said

    Quin es l’origen de ” remenar les cireres” ?

  17. Laura said

    Hola,

    M’agradaria saber l’origen i sentit de la frase “ser més puta que les gallines”.

  18. Algú sap per què diem “em faig creus”?

Deixa un comentari

 
